EDUKASI MENSTRUASI DAN CARA MENGATASI PERMASALAHANYA DI RUMAH BELAJAR UMMU JASMINE BANTUL YOGYAKARTA Menstrual Education and How to Solve Their Problems at The Study House of Ummu Jasmine Bantul Yogyakarta

Main Article Content

Sujono Riyadi
Dwi Yati
Retno Sumiyarini

Abstract

Adolescence is a transition period in the human life span that connects childhood and adulthood. Adolescent girls during puberty have several problems including the development of feminine attitudes, physical changes, menstrual cycle conditions, acne, obesity and even disease. The purpose of this community service is to increase the knowledge of teenagers studying at the Umm Jasmine Learning House Bantul Yogyakarta on problems related to menstruation and how to solve them. The method used is in the form of lectures and discussions as well as showing videos about menstruation to stimulate the level of knowledge of adolescents. The results obtained are the level of knowledge of adolescents is in the medium category 45.45% and the level of knowledge is high in the majority that is equal to 54.54%. The majority of adolescent information sources related to menstruation were obtained from mothers as parents by 18.92%, the second highest knowledge came from teachers at schools who provided information related to menstruation by 45.45% and a small proportion of adolescents who received information related to menstruation from the internet by 9.09%. The conclusion in this observation is that there is an increase in the level of knowledge of adolescents after providing education about menstruation.

Article Details

How to Cite
Sujono Riyadi, Dwi Yati, & Retno Sumiyarini. (2022). EDUKASI MENSTRUASI DAN CARA MENGATASI PERMASALAHANYA DI RUMAH BELAJAR UMMU JASMINE BANTUL YOGYAKARTA. ABDIMAS Madani, 4(1), 33-38. https://doi.org/10.36569/abdimas.v4i1.89
Section
Articles

References

Asrawati. 2010. Gambaran Pengetahuan Remaja Putri tentang Menstruasi di SMP Negeri 3 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Skripsi F. Kes Alaudin Makasar. Tidak dipublikasikan.

Fadella C dan Jamaluddin, D.N, 2019. Menstruasi: Pengalaman pada Siswa Negeri Prawoto 01. Journal of Biology Education. 2 (2). p.186-196

Fretes, F.D., Tingginehe, V.A & Setiawan, H., 2020. Pengetahuan Tentang Menstruasi Berhubungan Dengan Kesiapan Mental Pra-Remaja Dalam Menjalani Menstruasi. Jurnal Ilmiah Permas, 10 (1), p.1–10.

Hasanah, H. 2016. Pemahaman Kesehatan Reproduksi bagi Perempuan. Jurnal Sawwa. 11 (2). p.229-251.

Kusmiran, E. 2014. Kesehatan Reproduksi Remaja dan Wanita. Jakarta: Salemba Medika.

Malihah, M., Ibnusantosa, R.G., Respati, T., Rathomi, H.S., Sukarya, W.S. 2019. Tingkat Pengetahuan Personal Hygiene Saat Menstruasi antara Siswi Pondok Pesantren dan SMP Negeri di Kabupaten Cirebon. Jurnal Integrasi Kesehatan & Sains, 1 (1). p.83–86.

Nurmawati, I dan Erawantini, F. 2019. Hubungan Pengetahuan tentang Menstruasi dengan Kesiapan Siswa dalam SD Menghadapi Menarche. Jurnal Kesehatan. 2 (2). p.136-142.

Oviana & Putri. 2016. Hubungan Pengetahuan Siswi Tentang Menstruasi Dengan Perilaku Mengatasi Nyeri Haid Di SMP 12 Lubuk Tarok Kabupaten Sijunjung. Jurnal Kesehatan Perintis (Perintis’s Health Journal), 3. (1).

Prawirohardjo S. 2011. Ilmu Kandungan. Yayasan Bina Pustaka Sarwono Prawirohardjo: Jakarta.

Pratiwi, N. 2011. Buku Pintar Kesehatan Wanita. Yogyakarta: Imperium

Putri, A. 2017. HubunganTingkat Pengetahuan Remaja tentang Menstruasi dengan Sikap Menghadapai Menarche pada Siswi SDN 3 Bantul Yogyakarta. Skripsi PSIK Stikes Jenderal Achmad Yani Yogyakarta. Tidak dipublikasikan.

Rhomawati, W.S, Estiwidani, D dan Wahyuningsih, H.P. (2014). Hubungan Tingkat Pengetahuan Menstruasi dengan Kesiapan Menarche Siswi SD Kelas 4,5 dan 6. Jurnal Kesehatan Ibu dan Anak. 6 (2). p.59-66.

Suparman. 2011. Premenstrual syndrome. Jakarta: EGC.

Surmiyasih dan Priyati, D. (2018). Pengetahuan tentang Menstruasi dengan Upaya Penanganan Dismenorea pada Sisiwi MTs Al- Hidayah Tunggul Pawenang Kecamatan Adiluwih Kabupaten Pringsewu. Midwefwry Journal. 3 (1). p.48-53.
Widyaningrum, P. 2010. Hubungan antara Pengetahuan tentang Menstruasi dengan Sikap Menghadapi Menarche pada Remaja Putri di SD Negeri Bulukantil Jebres Surakarta. Prodi D-IV Bidan FK UNS. Tidak dipublikasikan.
Yati, D., Rachman, T.I & Ikka, W. 2015. The Effect of Peer Education to Anxiety of Teenagers in Post Menarche in Sub District Kasihan Bantul Indonesia. International Journal of Research in Medical Science, 3 (1). p.10-18.
Yunus, E.M., & Supraba, B.P. 2018. Gambaran Pengetahuan Remaja Putri Kelas VII Tentang Menstruasi. Jurnal Kesehatan Poltekkes Kemenkes RI Pangkalpinang, 6 (2). p, 50-53.